Förkyld Diana Krall bjöd på känslig jazz
Diana Krall björd på allt från rappa jazzstandards till känsligt gjorda rockballader.
Foto: Anna Bank
Foto: Anna Bank
Text: Alexander Agrell
Publicerad 6 juli 2010 22.52 Uppdaterad 7 juli 2010 1.05
Kultur & Nöjen. En förkyld och uppsluppen Diana Krall spelade på tisdagkvällen på Köpenhamns jazzfestival.
Tivolis konsertsal, Köpenhamn, 6 juli
Diana Krall var förkyld, liksom maken Elvis Costello dagen före, på samma scen. Därmed föll lite av poängen med konserten, för även om Krall är en skicklig och mångsidig pianist, så är det den beslöjade sångrösten som verkligen gör henne speciell som artist.
Nu sjöng kanadensiskan förstås bra ändå, men den verkliga klangen, resonansen, i rösten fattades och dessutom var sångljudet ut inte bra, luftigt och blåsigt och med snäppet för klen volym mot instrumenten.
Sammantaget blev det ändå 90 hörvärda minuter, även en dämpad Krall har sina kvaliteter och hon gjorde sitt allra bästa. I hennes skickliga kvartett odlar man en musikantisk lekfullhet som känns väldigt frisk och där olika slags låtar smälts in. De fyra körde bland annat jazzstandarden "I Love Being Here with You" så rappt att texten knappt gick fram, en lika snabb "Jockey Full of Bourbon" av Tom Waits, "Cheek to Cheek" i olika hastigheter och stämningar, den vackra Costello/Krall-balladen "Abandoned Masquarade" och som enda extranummer Dylans "Simple Twist of Fate". Just i avskalade versioner av rock- och poprotade ballader når sångerskan Diana Krall längst in i en.
Den uppsluppna huvudpersonen, vars mellansnack var kul, men också lite smått förvirrat, berättade om sin ungdoms beundran för pianokollegan och landsmannen Oscar Peterson och hur de två till slut mötes och mindes honom med en tagning av "I Was Doing All Right". Hon glänste med snärtiga tvåhandsdragningar och rullande stridepiano-bitar och släppte generöst fram sina tre polare.
Basisten Robert Hurst blev publikfavoriten med sina välformulerade, vindsnabba och melodiska solon.
Fuente: www.sydsvenskan.se
Publicerad 6 juli 2010 22.52 Uppdaterad 7 juli 2010 1.05
Kultur & Nöjen. En förkyld och uppsluppen Diana Krall spelade på tisdagkvällen på Köpenhamns jazzfestival.
Tivolis konsertsal, Köpenhamn, 6 juli
Diana Krall var förkyld, liksom maken Elvis Costello dagen före, på samma scen. Därmed föll lite av poängen med konserten, för även om Krall är en skicklig och mångsidig pianist, så är det den beslöjade sångrösten som verkligen gör henne speciell som artist.
Nu sjöng kanadensiskan förstås bra ändå, men den verkliga klangen, resonansen, i rösten fattades och dessutom var sångljudet ut inte bra, luftigt och blåsigt och med snäppet för klen volym mot instrumenten.
Sammantaget blev det ändå 90 hörvärda minuter, även en dämpad Krall har sina kvaliteter och hon gjorde sitt allra bästa. I hennes skickliga kvartett odlar man en musikantisk lekfullhet som känns väldigt frisk och där olika slags låtar smälts in. De fyra körde bland annat jazzstandarden "I Love Being Here with You" så rappt att texten knappt gick fram, en lika snabb "Jockey Full of Bourbon" av Tom Waits, "Cheek to Cheek" i olika hastigheter och stämningar, den vackra Costello/Krall-balladen "Abandoned Masquarade" och som enda extranummer Dylans "Simple Twist of Fate". Just i avskalade versioner av rock- och poprotade ballader når sångerskan Diana Krall längst in i en.
Den uppsluppna huvudpersonen, vars mellansnack var kul, men också lite smått förvirrat, berättade om sin ungdoms beundran för pianokollegan och landsmannen Oscar Peterson och hur de två till slut mötes och mindes honom med en tagning av "I Was Doing All Right". Hon glänste med snärtiga tvåhandsdragningar och rullande stridepiano-bitar och släppte generöst fram sina tre polare.
Basisten Robert Hurst blev publikfavoriten med sina välformulerade, vindsnabba och melodiska solon.
Fuente: www.sydsvenskan.se
No hay comentarios:
Publicar un comentario